OGÓLNOSZKOLNY KONKURS WIEDZY NA TEMAT OZE pt. „Mechanicy OZE”
Zapraszamy do udziału!
Zapraszamy wszystkich chętnych uczniów ZST w Pile do udziału w konkursie na temat odnawialnych źródeł energii pt. „Mechanicy OZE”.
Celem Konkursu jest:
- Propagowanie ekologii wśród uczniów oraz rozwijanie i pogłębianie zainteresowań́ w zakresie nauk przyrodniczych.
- Kształtowanie wśród młodzieży poczucia odpowiedzialności za środowisko.
- Pogłębienie wiedzy na temat odnawialnych źródeł energii i ich znaczeniu w dalszym rozwoju naszej cywilizacji oraz skutków spalania paliw kopalnych.
- Kształtowanie postaw zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.
II. Struktura organizacyjna Konkursu
Konkurs organizuje, nadzoruje i przeprowadza Komisja Konkursowa.
- Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Pile powołuje nauczycieli do Komisji Konkursowej.
- Komisja konkursowa składa się z nauczycieli chemii i biologii.
III. Przebieg konkursu
- Konkurs składa się z jednego etapu szkolnego.
- Etap szkolny jest przeprowadzany w szkole zgodnie z terminarzem określonym przez Komisję Konkursową. .
- Za organizację, prawidłowy przebieg, ocenę̨ testów odpowiada Komisja Konkursowa.
- Zadania konkursowe przygotowuje komisja konkursowa, które składają się z 20 pytań jednokrotnego wyboru.
- Po zapoznaniu się̨ z wynikami komisja konkursowa zatwierdza ostateczną punktację oraz listę̨ najlepszych uczestników.
- Dyrektor ZST w Pile wraz z Komisją Konkursową ogłasza wyniki konkursu i wręcza dyplomy
V. Zagadnienia
- rodzaje źródeł energii odnawialnej i nieodnawialnej w Polsce i na świecie
- głowni producenci poszczególnych rodzajów energii odnawialnej na świecie
- geograficzne uwarunkowania występowania odnawialnych źródeł energii w Polsce i na świecie
- cechy, rozmieszczenie, zasoby i wykorzystanie nieodnawialnych surowców energetycznych,
- główni producenci poszczególnych rodzajów energii odnawialnej oraz największe elektrownie bazujące na poszczególnych rodzajach surowców odnawialnych
- zasoby energii odnawialnej, efektywność́ poszczególnych źródeł energii
- zasady działania urządzeń́ służących produkcji energii odnawialnej z poszczególnych źródeł (kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne, pompy ciepła, hydroelektrownie, elektrownie wiatrowe, pływowe, geotermiczne oraz urządzenia będące w fazie eksperymentalnej
- gatunki roślin wykorzystywanych jako surowce energetyczne
- źródła służące produkcji energii cieplnej i elektrycznej
- rodzaje elektrowni wodnych w Polsce, największe elektrownie wodne w Polsce i na świecie
- wady i zalety energetyki konwencjonalnej i alternatywnej w tym energetyki jądrowej
- skutki eksploatacji i wykorzystywania surowców nieodnawialnych
- pochodzenie i rodzaje gazów cieplarnianych, wielkość́ ich emisji oraz ich wpływ na środowisko geograficzne
- zastosowanie energii odnawialnej w życiu codziennym (przykłady nowatorskich urządzeń́ wykorzystujących tę energię, np. samoloty solarne, samochody na wodór itp.)
- rozumienie znaczenia odnawialnych źródeł energii oraz konieczności zastępowania nimi surowców nieodnawialnych
- znajomość́ zasad zrównoważonego rozwoju
Organizatorzy