OGÓLNOSZKOLNY KONKURS WIEDZY NA TEMAT OZE pt. „Mechanicy OZE”

Zapraszamy do udziału!

Zapraszamy wszystkich chętnych uczniów ZST w Pile do udziału w konkursie na temat odnawialnych źródeł energii pt. „Mechanicy OZE”.

Celem Konkursu jest:

  1. Propagowanie ekologii wśród uczniów oraz rozwijanie i pogłębianie zainteresowań́ w zakresie nauk przyrodniczych.
  2. Kształtowanie wśród młodzieży poczucia odpowiedzialności za środowisko.
  3. Pogłębienie wiedzy na temat odnawialnych źródeł energii i ich znaczeniu w dalszym rozwoju naszej cywilizacji oraz skutków spalania paliw kopalnych.
  4. Kształtowanie postaw zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.

II. Struktura organizacyjna Konkursu

Konkurs organizuje, nadzoruje i przeprowadza Komisja Konkursowa.

  1. Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Pile powołuje nauczycieli do Komisji Konkursowej.
  2. Komisja konkursowa składa się z nauczycieli chemii i biologii.

III. Przebieg konkursu

  1. Konkurs składa się z jednego etapu szkolnego.
  2. Etap szkolny jest przeprowadzany w szkole zgodnie z terminarzem określonym przez Komisję Konkursową. .
  3. Za organizację, prawidłowy przebieg, ocenę̨ testów odpowiada Komisja Konkursowa.
  4. Zadania konkursowe przygotowuje komisja konkursowa, które składają się z 20 pytań jednokrotnego wyboru.
  5. Po zapoznaniu się̨ z wynikami komisja konkursowa zatwierdza ostateczną punktację oraz listę̨ najlepszych uczestników.
  6. Dyrektor ZST w Pile  wraz z Komisją Konkursową ogłasza wyniki konkursu i wręcza dyplomy

V. Zagadnienia

  • rodzaje źródeł energii odnawialnej i nieodnawialnej w Polsce i na świecie
  • głowni producenci poszczególnych rodzajów energii odnawialnej na świecie
  • geograficzne uwarunkowania występowania odnawialnych źródeł energii w Polsce i na świecie
  • cechy, rozmieszczenie, zasoby i wykorzystanie nieodnawialnych surowców energetycznych,
  • główni producenci poszczególnych rodzajów energii odnawialnej oraz największe elektrownie bazujące na poszczególnych rodzajach surowców odnawialnych
  • zasoby energii odnawialnej, efektywność́ poszczególnych źródeł energii
  • zasady działania urządzeń́ służących produkcji energii odnawialnej z poszczególnych źródeł (kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne, pompy ciepła, hydroelektrownie, elektrownie wiatrowe, pływowe, geotermiczne oraz urządzenia będące w fazie eksperymentalnej
  • gatunki roślin wykorzystywanych jako surowce energetyczne
  • źródła służące produkcji energii cieplnej i elektrycznej
  • rodzaje elektrowni wodnych w Polsce, największe elektrownie wodne w Polsce i na świecie
  • wady i zalety energetyki konwencjonalnej i alternatywnej w tym energetyki jądrowej
  • skutki eksploatacji i wykorzystywania surowców nieodnawialnych
  • pochodzenie i rodzaje gazów cieplarnianych, wielkość́ ich emisji oraz ich wpływ na środowisko geograficzne
  • zastosowanie energii odnawialnej w życiu codziennym (przykłady nowatorskich urządzeń́ wykorzystujących tę energię, np. samoloty solarne, samochody na wodór itp.)
  • rozumienie znaczenia odnawialnych źródeł energii oraz konieczności zastępowania nimi surowców nieodnawialnych
  • znajomość́ zasad zrównoważonego rozwoju

Organizatorzy